H. Hartziekenhuis Mol kaapt twee hoofdprijzen weg

Vlaams Patiëntenplatform beloont ziekenhuizen voor hun inzet rond kostprijsinformatie

Het H. Hartziekenhuis Mol viel dubbel in de prijzen voor de manier waarop zij hun patiënten informeren over de kostprijs van hun opname. Op het symposium van 11 oktober van het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ) gingen ze met twee hoofdprijzen aan de haal. Gedelegeerd bestuurder dr. Ivo Jacobs en dr. Marc Naert namen de oorkondes in ontvangst.

De afgelopen zes jaar zette het Vlaams Patiëntenplatform (VPP) de ziekenhuizen in de bloemetjes voor het meten en publiceren van de patiëntervaringen in hun ziekenhuis via de Vlaamse Patiënten Peiling. Sinds 2019 gaat het VPP een stapje verder en beloont het de zorginstellingen voor verbetering van deze ervaringen. Om ziekenhuizen te ondersteunen bij deze verbeteringen, lanceerde het VPP in 2020-2021 een jaar lang elke maand informatie en tips om hen op weg te helpen met verbeteringen rond het geven van kostprijsinformatie aan patiënten. Nu is de tijd rijp om de ziekenhuizen te belonen voor hun inspanningen.

Patiënten ervaringen optimaliseren de ziekenhuiswerking
Informatie krijgen over de kostprijs van een behandeling is een patiënten recht, maar dit is lang nog niet overal vanzelfsprekend. Nochtans weegt dit in de huidige financiële crisis nog harder door. Mensen moeten zich wel degelijk kunnen voorbereiden op vaak hoge kosten en dat kunnen ze pas als ze vooraf goed op de hoogte zijn.

Met de Vlaamse Patiënten Peiling meet het Vlaams Patiëntenplatform (VPP) patiëntervaringen in de Vlaamse ziekenhuizen. Kostprijsinformatie is daar één onderdeel van. Het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg verzamelt, verwerkt en publiceert de resultaten. Tijdens het eerste symposium van het VIKZ op dinsdag 11 oktober werden zowel de best scorende ziekenhuizen als de hoogste stijgers in de spotlights gezet.

H. Hartziekenhuis Mol is het tweede best scorende ziekenhuis in Vlaanderen en het ziekenhuis met procentueel het meeste vooruitgang
Het H. Hartziekenhuis werd aangekondigd als één van de winnaars in de categorie ‘beste score’. Daarnaast boekten zij de sterkste vooruitgang ten opzichte van 2019.
Een vertegenwoordiging van het Molse ziekenhuis mocht dus maar liefst twee oorkondes in ontvangst nemen voor resultaten waar zij terecht trots op mogen zijn. Kwaliteit van zorg is een werkwoord; hiervoor worden dan ook veel initiatieven op verschillende niveaus genomen.