Privacy Policy (Laatste aanpassing 10 juni 2022)
In het H. Hartziekenhuis Mol doen we er alles aan om de privacy van onze patiënten en hun familieleden te beschermen. Wanneer wij persoonsgegevens verwerken, besteden we dan ook bijzondere aandacht aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De volgende principes worden steeds in acht genomen:
- We zijn transparant en duidelijk met betrekking tot de persoonsgegevens die we van u verzamelen. De persoonsgegevens van patiënten verzamelen we met het oog om kwaliteitsvolle zorg- en dienstverlening aan te bieden.
- We (her-)gebruiken uw gegevens enkel voor een doel waarvoor we ze verzameld hebben.
- Het ziekenhuis bewaart enkel die gegevens die het nodig heeft om dienstverlening mogelijk te maken.
- We verwerken uw persoonsgegevens zo nauwkeurig en correct mogelijk.
- We bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk en bewaken steeds de noodzakelijke bewaartermijn.
- We nemen gepaste maatregelen die ervoor zorgen dat uw persoonsgegevens worden beschermd tegen toegang voor onbevoegden, verlies of vernietiging.
- Iedereen die met uw persoonsgegevens in aanraking komt, draagt een verantwoordelijkheid betreffende uw persoonsgegevens.
In wat volgt lichten wij toe waarvoor we uw persoonsgegevens gebruiken, hoe we hiermee omgaan en welke rechten u als betrokkene kan uitoefenen.
Het ziekenhuis is samen met haar artsen verantwoordelijk voor uw persoonsgegevens. Wilt u meer informatie hierover? Contacteer dan de functionaris voor de gegevensbescherming via dpo@azmol.be.
Vindt u dat het ziekenhuis uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens niet of niet op juiste manier respecteert? U heeft het recht om hierover een klacht in te dienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.
Patiëntenzorg
Patiëntenzorg is het geheel van activiteiten om een kwaliteitsvolle zorgverlening te bieden aan personen, zijnde zowel medische als paramedische zorg en nazorg in de brede zin van het woord. Het is uiteraard van essentieel belang dat we over de correcte persoonsgegevens beschikken om deze kwalitatieve zorg te kunnen verlenen.
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van patiëntenzorg?
- identificatiegegevens (en in voorkomend geval van uw wettelijke vertegenwoordiger)
- gegevens over uw mutualiteit en eventuele hospitalisatieverzekering
- nationaal identificatienummer waaronder het rijksregisternummer
- persoonlijke kenmerken zoals leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, taal, …
- gegevens over uw gezondheid (zoals diagnose, prognose, anamnese, behandeling)
- gegevens met betrekking tot de zorg
- eventueel gegevens over uw gezins- en familieleden (enkel indien dit relevant is voor de de zorg van de betrokken patiënt)
- gegevens over opleiding en vorming (indien relevant voor de zorgverlening)
- eventueel geluids- of beeldopnamen (indien noodzakelijk voor de zorgverlening)
Waarom verzamelen we deze gegevens?
- Het ziekenhuis is verplicht om een patiëntendossier aan te leggen bij het verstrekken van zorg.
We verzamelen de gegevens om u adequate en kwaliteitsvolle zorg te kunnen verlenen. - De gegevens worden verzameld en bewaard op grond van de behandelrelatie die er tussen u en het ziekenhuis en/of één van de zorgverleners bestaat:
- omdat we daar wettelijk toe verplicht zijn,
- omdat het noodzakelijk is om uw vitale belangen of ons gerechtvaardigd belang (rechten van verdediging, veiligheid van het ziekenhuis) te beschermen, of
op grond van uw uitdrukkelijke toestemming met betrekking tot de bewaring en verzameling van uw persoonsgegevens. - Gegevens over uw gezondheid worden specifiek bewaard omdat dit noodzakelijk is om aan u gezondheidszorg te kunnen verlenen.
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
Het ziekenhuis neemt uw medische gegevens op in het elektronisch patiëntendossier. Dit dossier kan geraadpleegd worden door de medewerkers van het ziekenhuis en andere KWS-ziekenhuizen, voor wie inzage noodzakelijk is om u de nodige zorgverlening te kunnen bieden. De toegang is beperkt tot die gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht van de medewerker.
De medische gegevens die we van en over u hebben, vallen onder het beroepsgeheim. We delen ze dan ook enkel met anderen buiten het ziekenhuis indien:
- dit nodig is voor een goede zorgverlening (bv. met andere zorgverleners zoals uw huisarts, met uw wettelijke vertegenwoordiger, …) of
- we daartoe op basis van regelgeving of rechtspraak verplicht zijn (bijvoorbeeld met de overheid, de mutualiteit) of
- u daarin uitdrukkelijk hebt toegestemd (bijvoorbeeld mededeling aan een familielid dat geen wettelijke vertegenwoordiger van u is, aan een vriend(in), …). Indien u hebt toegestemd met het elektronisch delen van uw gegevens met andere zorginstellingen via e-Health, dan kunnen extern behandelende zorgverleners uw patiëntendossier in het ziekenhuis ook rechtstreeks raadplegen.
Meer weten over het delen van gezondheidsgegevens? Ga naar www.patientenconsent.be
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
We zijn wettelijk verplicht om uw patiëntendossier 30 jaar te bewaren.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
- Recht op beperking
- Patiëntenadministratie
- Wij verwerken uw persoonsgegevens met betrekking tot onze administratieve processen (zoals facturatie, terugbetalingen van mutualiteiten en aangiften aan de overheid).
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van patiëntenadministratie?
De volgende categorieën van persoonsgegevens worden bewaard:
- identificatiegegevens
- nationaal identificatienummer zoals het rijksregisternummer
- mutualiteitsgegevens
- gegevens over de verstrekte gezondheidsdiensten
- eventueel gegevens over een bewindvoerder, familieleden
- eventueel financiële gegevens (zoals debiteurengegevens)
Waarom verzamelen we deze gegevens?
Het ziekenhuis verzamelt deze gegevens om haar administratieve verplichtingen uit te voeren. De gegevens worden verzameld en bewaard op grond van uw behandelovereenkomst met het ziekenhuis. We zijn namelijk wettelijk verplicht om bepaalde gegevens met het oog op facturatie te registreren. Daarnaast is dit noodzakelijk voor de bescherming van ons gerechtvaardigd belang (het bewaken van de financiële gezondheid van het ziekenhuis). Gegevens over uw gezondheid worden daarbij bewaard omdat dit noodzakelijk is voor het beheer van de gezondheidsdiensten en een correcte aanrekening van de prestaties.
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
- Wij maken samen met het AZ SD Geel gebruik van eenzelfde patiëntenadministratie-tool. Bijgevolg zijn uw persoonsgegevens met betrekking tot administratie zichtbaar voor de betreffende medewerkers van het Ziekenhuis Geel. Dit is ook het geval voor de afdeling radiologie van de polikliniek MediMol. Indien u patiënt bent op deze afdeling, zijn uw persoonsgegevens tevens zichtbaar voor het H. Hartziekenhuis Mol.
- Deze gegevens worden bovendien gedeeld met sociale zekerheidsinstanties, met uw mutualiteit en/of eventueel uw hospitalisatieverzekering of andere aanvullende verzekeringen.
- In geval van wanbetaling kunnen bepaalde gegevens ook gedeeld met een advocaat en/of gerechtsdeurwaarder voor de gerechtelijke invordering van de factuur.
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
In het kader van patiëntenadministratie worden de gegevens gedurende 7 jaar bewaard.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
- Recht op beperking
Patiëntenregistratie
Het ziekenhuis registreert gezondheidsgegevens en verblijfsgegevens van patiënten voor interne doeleinden die door de overheid opgelegd zijn, evenals voor interne onderzoeks- en beleidsdoeleinden zoals kwaliteitsbeheer.
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van patiëntenregistratie?
Om het beleid en de zorg binnen het ziekenhuis te kunnen evalueren, verwerken we volgende gegevens:
- identificatiegegevens
- persoonlijke kenmerken (leeftijd, geslacht, burgerlijke staat,…)
- mutualiteitsgegevens
- gegevens over uw gezondheid, waaronder medische- en verblijfsgegevens,…
- gegevens met betrekking tot de geleverde zorg
Waarom verzamelen we deze gegevens?
- Deze gegevens worden verwerkt met als doel de zorg en het beheer van het ziekenhuis te evalueren, om op die manier de kwaliteit van de zorg, het beleid en het beheer van het ziekenhuis in stand te houden.
- Veel van de gegevens staan reeds in uw patiëntendossier naar aanleiding van de zorg die u in het ziekenhuis hebt gekregen (raadpleeg deze via MyNexuzHealth of via MijnGezondheid). Die gegevens worden nadien op gepseudonimiseerde wijze gebruikt voor statistische doeleinden, om de kwaliteit van zorg in en het beleid van het ziekenhuis te evalueren en indien nodig bij te sturen. Andere, nieuwe gegevens worden verzameld en verwerkt omdat het noodzakelijk is om te voldoen aan een wettelijke plicht voor het ziekenhuis om deze registratie te verrichten of omdat het noodzakelijk is ter bescherming van het gerechtvaardigd belang van het ziekenhuis (beheer van het ziekenhuis).
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
Deze gegevens worden gedeeld met:
- sociale zekerheidsinstanties
- andere overheidsdiensten
- Indien er persoonsgegevens worden gedeeld met anderen, gebeurt dit in de regel op gepseudonimiseerde wijze. Dit betekent dat uw directe identificatiegegevens (zoals uw naam) niet mee worden vermeld maar worden vervangen door een identificatiecode. Hierdoor kan diegene die de gegevens ontvangt, deze niet aan u linken.
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
Deze gegevens worden bewaard gedurende de periode die nodig is om de doeleinden van de patiëntenregistratie te bereiken.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
Recht op beperking
Sociale dienstverlening
De sociale dienst van het ziekenhuis begeleidt patiënten, bijvoorbeeld bij het ontslag uit het ziekenhuis (bijvoorbeeld informatie over en hulp bij het aanvragen van thuiszorgdiensten, opname in een woonzorgcentrum,…). Het ziekenhuis biedt tevens informatie over financieel-administratieve aangelegenheden (bijvoorbeeld hulp bij aanvragen van thuiszorgdiensten, uitkeringen,…). De sociale dienst verleent ook psychosociale ondersteuning.
Om dit mogelijk te maken, verwerken we persoonsgegevens.
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van sociale dienstverlening?
De dienst patiëntenbegeleiding van het ziekenhuis bewaart volgende categorieën van gegevens:
- identificatiegegevens
- rijksregisternummer / identificatienummer sociale zekerheid
- gegevens over de mutualiteit en verzekerbaarheid
- gezondheidsgegevens
- gegevens met betrekking tot de zorg
- sociale gegevens zoals woonsituatie en familiale situatie
- eventueel financiële gegevens (zoals debiteurengegevens)
- familieleden/vertrouwenspersonen
- gegevens over opleiding en beroep
- gegevens over uw spreektaal
We verzamelen deze gegevens enkel voor zover dit noodzakelijk is in het kader van de sociale dienstverlening specifiek aan u als patiënt.
Waarom verzamelen we deze gegevens?
De dienst patiëntenbegeleiding van het ziekenhuis verzamelt deze gegevens om u adequate sociale zorg te kunnen verlenen. De gegevens worden verzameld en bewaard op grond van de behandelrelatie die er tussen u en het ziekenhuis bestaat (een overeenkomst) of op grond van uw uitdrukkelijke toestemming met die bewaring en verzameling. Gegevens over uw gezondheid en gerechtelijke gegevens worden specifiek bewaard omdat dit noodzakelijk is om aan uw sociale diensten te kunnen verlenen.
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
De sociale dienst staat in contact met verschillende externe zorg- en hulpverleners om deze dienstverlening mogelijk te maken. Enkel wanneer dit noodzakelijk is om adequate sociale zorg te kunnen bieden, worden uw gegevens met uw toestemming gedeeld met één van volgende actoren:
- externe zorg- en/of hulpverlener(s), bijvoorbeeld huisarts, thuisverpleegkundige, woon-zorgcentrum, revalidatiecentrum,…
- mantelzorgers
- overheidsdiensten zoals het OCMW of de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor bijvoorbeeld uitkeringen, aanvragen voor verhoogde tussenkomst,…
- mutualiteit
- diensten voor levenseinde
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
Bepaalde gegevens worden mee opgeslagen in uw patiëntendossier, zodat die gegevens net zoals je patiëntendossier, 30 jaar worden bewaard. Andere gegevens worden bewaard zo lang als nodig om adequate sociale zorg te verlenen.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
Recht op beperking
Klachtenregistratie
Elke patiënt van het ziekenhuis heeft het recht om een klacht neer te leggen bij de ombudsdienst van het ziekenhuis. De ombudsdienst zal de klacht, samen met de in het kader van de klacht verzamelde gegevens (waaronder persoonsgegevens), bijhouden in een klachtendossier. In bepaalde gevallen worden klachten ook behandeld door de juridische dienst van het ziekenhuis.
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van klachtenregistratie?
In het geval er in uw specifiek dossier een klacht is, verzamelt het ziekenhuis – in functie van wat nodig is voor de behandeling van uw klacht – volgende gegevens:
- identificatiegegevens
- gezondheidsgegevens
- gegevens met betrekking tot de zorg
- eventueel financiële gegevens
- eventueel gegevens over familieleden
Waarom verzamelen we deze gegevens?
Het ziekenhuis verzamelt deze gegevens om uw klacht adequaat te kunnen opvolgen en behandelen. De gegevens worden verzameld en bewaard op grond van de behandelrelatie die er tussen u en het ziekenhuis bestaat (een overeenkomst) omdat de ombudsdienst daartoe wettelijk verplicht is, omdat het noodzakelijk is om ons gerechtvaardigd belang (rechten van verdediging) te beschermen, of op grond van uw uitdrukkelijke toestemming met die bewaring en verzameling.
Gegevens over uw gezondheid en gerechtelijke gegevens worden specifiek bewaard omdat dit noodzakelijk is om u sociale diensten te kunnen verlenen of voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
Wanneer het noodzakelijk is voor een adequate behandeling van uw klacht, is het mogelijk dat uw gegevens worden gedeeld met een of meer van volgende actoren:
- de zorgverlener over wie de klacht gaat
- een professioneel raadgever van het ziekenhuis (bv. advocaat, …)
- een (beroepsaansprakelijkheids)verzekeraar
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
De gegevens worden bewaard gedurende de periode die nodig is om de klacht te kunnen behandelen.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
Recht op beperking
Wetenschappelijk onderzoek
Het ziekenhuis neemt actief deel aan wetenschappelijk onderzoek en klinische studies om de kennis over bepaalde ziektes of behandelingen te verbeteren.
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van wetenschappelijk onderzoek?
In het kader van wetenschappelijk onderzoek en klinische studies verzamelen we volgende gegevens over u, mits toestemming van de patiënt en een goedgekeurd informed consent:
- identificatiegegevens
- rijksregisternummer
- gezondheidsgegeven
- genetische gegevens
- biometrische gegevens
- gegevens met betrekking tot de zorg
Waarom verzamelen we deze gegevens?
We verzamelen deze gegevens met het oog op het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en klinische studies, om op die manier nieuwe kennis te vergaren over een ziekte en/of behandeling.
Voor bepaalde onderzoeken gebruiken we enkel de gegevens die reeds beschikbaar zijn naar aanleiding van uw behandeling in het ziekenhuis. Uw gegevens werden in dat geval verzameld wegens patiëntenzorg en worden vervolgens verder gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. In andere gevallen, zoals bijvoorbeeld klinische studies, hebben we voor de uitvoering van de studie meer informatie nodig dan wat er reeds in uw patiëntendossier beschikbaar is. We verzamelen dan uw gegevens op grond van uw deelname aan de klinische studie (waarvoor u een overeenkomst ondertekent), omdat het noodzakelijk is voor de bescherming van uw vitaal belang of op grond van uw toestemming. De verwerking van uw gezondheidsgegevens gebeurt specifiek omdat het noodzakelijk is voor wetenschappelijk onderzoek of omdat het noodzakelijk is voor het verstrekken van zorg. Voor elke studie afzonderlijk specificeren we in dit geval het doeleinde van de studie in de documenten die aan de (kandidaat-)deelnemers worden bezorgd.
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
Deze gegevens kunnen gedeeld worden met:
- De arts(en)-onderzoeker en zijn/haar team
- De opdrachtgever van de studie (bijvoorbeeld een farmaceutische firma). Deze ontvangt echter in principe enkel gepseudonimiseerde gegevens, wat wil zeggen dat de opdrachtgever uw directe identificatiegegevens (zoals uw naam) niet kent: uw identiteit wordt vervangen door een identificatiecode in de studie. De overgedragen persoonlijke gegevens omvatten geen combinatie van elementen waarmee het mogelijk is u te identificeren. De arts-onderzoeker en zijn team zullen gedurende de volledige klinische studie de enige personen zijn die een verband kunnen leggen tussen de overgedragen gegevens en uw medisch dossier
In het kader van een audit en controles is het mogelijk dat de (gecodeerde) medische gegevens worden ingekeken door het ethisch comité van het ziekenhuis, door een vertegenwoordiger van de opdrachtgever van de studie, door een extern auditbureau, door overheidsinstanties, …
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
Voor klinische proeven (met een geneesmiddel) is het volgens de wet verplicht om de documenten gedurende minstens 20 jaar na de voltooiing van de studie te bewaren. Diezelfde bewaartermijn wordt in het ziekenhuis ook gehanteerd voor de andere studies.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
Recht op inzage en een kopie
Camerabeveiliging
Het ziekenhuis heeft op bepaalde plaatsen van de campus beveiligingscamera’s geplaatst om de veiligheid op onze campus te garanderen. Deze camera’s geven soms enkel een actueel beeld, maar worden in andere gevallen wel bewaard.
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van camerabeveiliging?
De camera’s maken beelden van bepaalde plaatsen van het ziekenhuis, waarbij het mogelijk is dat u als bezoeker/patiënt aan het ziekenhuis ook wordt gefilmd.
Waarom verzamelen we deze gegevens?
Het ziekenhuis plaatst camera’s met het oog op de bescherming van uw fysieke veiligheid en die van haar medewerkers. Zij verzamelt deze gegevens op grond van het gerechtvaardigd belang van het ziekenhuis om te voorzien in de veiligheid van iedereen binnen het ziekenhuis.
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
Deze gegevens worden in principe niet met anderen gedeeld. Enkel bij strafrechtelijke feiten of bij een mogelijk veiligheidsrisico kunnen de beelden worden overgemaakt aan het gerecht en de politiediensten. Dit uiteraard enkel wanneer de beelden ook daadwerkelijk worden bewaard.
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
Indien de beelden worden opgeslagen, worden ze maximaal 30 dagen bewaard.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
Recht op inzage en een kopie (dit geldt echter niet voor camera’s zonder opslag van beelden)
Parkingbeheer en nummerplaatherkenning
Voor de toegang tot en het verlaten van de doktersparking, werkt het ziekenhuis met nummerplaatherkenning. Dit wil zeggen dat de nummerplaat van de betreffende dokter geregistreerd wordt bij het binnenrijden van de parking zodat de slagboom automatisch opengaat wanneer deze dokter de parking wil uitrijden.
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van uw gebruik van de parking?
- identificatiegegevens (nummerplaat)
- tijdstip in- en uitrijden parking
Waarom verzamelen we deze gegevens?
Het ziekenhuis heeft er voor gekozen om voor het parkingbeheer van de doktersparking te werken met nummerplaatherkenning. We verzamelen deze gegevens dan ook om dit in de praktijk te kunnen brengen. Deze gegevens worden verzameld en bewaard op grond van het gerechtvaardigd belang van het ziekenhuis.
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
Deze gegevens worden niet met anderen gedeeld.
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
De gegevens die verzameld worden in het kader van de nummerplaatherkenning worden 30 dagen bewaard.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
Recht op inzage en een kopie
Bezoek aan de website van het ziekenhuis
Het ziekenhuis heeft een website waarop u informatie over de dienstverlening van het ziekenhuis kan vinden.
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van je bezoek aan de website?
Als u onze website bezoekt, dan verwerken wij gegevens aan de hand van cookies. Cookies zijn kleine informatiebestanden die bij een bezoek aan de website worden opgeslagen op het apparaat waarmee je onze website bezoekt, zoals een computer, tablet, smartphone of smartwatch. Waar we het hierna hebben over “cookies”, bedoelen we daarmee ook andere vergelijkbare technieken.
Cookies brengen de veiligheid van uw computer niet in gevaar. We maken onderscheid tussen verschillende soorten cookies:
Functionele cookies
Deze zijn nodig voor een goede werking van de website. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat snel en correct de gewenste informatie aan u wordt getoond, elke keer dat u onze website bezoekt. Voor het plaatsen van functionele cookies hoeft geen toestemming te worden gevraagd.
Analytische cookies
Deze gebruiken we om te analyseren hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld hoe vaak onze website wordt bezocht, op welke pagina u op onze website aankomt, op welke pagina’s het meest wordt geklikt. Als de analytische cookies geen grote impact op de privacy hebben, hoeft er geen toestemming te worden gevraagd, anders wel.
Waarom verzamelen we deze gegevens?
Het gebruik van cookies maakt mogelijk om uw webbrowser te herkennen. Hierdoor hoeft de bezoeker niet steeds opnieuw gegevens in te voeren, voorkeuren aan te geven, of instellingen aan te passen. Op deze manier kan het ziekenhuis de website ook beter laten werken, krijgt het ziekenhuis inzicht in het bezoekersgedrag op de website.
Hoe lang worden deze gegevens bewaard?
De functionele cookies blijven 1 dag bewaard, de analytische cookies blijven tot maximaal 24 maanden na uw laatste bezoek op het apparaat bewaard. U kan cookies altijd zelf uitzetten of ze van uw apparaat verwijderen. Hoe u dat kunt doen verschilt per soort internet browser en apparaat. Als u ervoor kiest om cookies te verwijderen, zal de website mogelijk niet meer optimaal functioneren en kunt u van sommige diensten geen gebruik maken.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
Recht op inzage en een kopie
Wifi-netwerk van het ziekenhuis
Bij uw bezoek aan het ziekenhuis of bij een consultatie of opname in het ziekenhuis kan u als patiënt gratis gebruik maken van het Wifi netwerk van het ziekenhuis.
Welke gegevens verzamelen we over u in het kader van uw gebruik van de wifi?
Wanneer u gebruik maakt van het ziekenhuis wifi-netwerk worden volgende gegevens van u verzameld:
- identificatienummer van uw toestel
- uw surfgedrag
- Deze gegevens kunnen gekoppeld worden aan uw identiteit.
Waarom verzamelen we deze gegevens?
Het ziekenhuis verzamelt deze gegevens vanuit haar gerechtvaardigd belang om eventueel misbruik van het netwerk te voorkomen. Mochten er illegale activiteiten plaatsvinden vanuit ons wifinetwerk, dan kunnen we de toegang blokkeren van het apparaat waarmee u gebruik maakt van ons netwerk.
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
Deze gegevens worden in principe niet met anderen gedeeld, tenzij er op illegale wijze gebruik wordt gemaakt van het netwerk. In dat geval kunnen de gegevens worden doorgegeven aan de gerechtelijke overheden en desgevallend onze professionele raadgevers.
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
De verzamelde gegevens worden na een jaar verwijderd.
Welke privacy-rechten zijn van toepassing?
- We koppelen de verzamelde gegevens niet aan uw identiteit. We kunnen dus geen rechten toepassen, tenzij u sluitend kan en wil aantonen welke van de verzamelde gegevens van u afkomstig zijn.
- Recht op inzage en een kopie
Privacy-rechten
Elke patiënt van wie het ziekenhuis gegevens verwerkt heeft per definitie de volgende rechten onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming:
- Recht op beperking
Indien u de juistheid van de persoonsgegevens betwist, hebt u het recht om te vragen of de verwerking van uw persoonsgegevens tijdelijk te stoppen gedurende de periode die het ziekenhuis nodig heeft om de juistheid van de persoonsgegevens te controleren. Indien blijkt dat de persoonsgegevens inderdaad incorrect zijn, worden ze aangepast en stellen wij u hiervan op de hoogte. - Recht op inzage en een kopie
U heeft het recht om te weten welke persoonsgegevens we van u hebben, wat we hier precies mee doen en waarom we dit doen. U heeft ook het recht om van deze informatie een gratis kopie te krijgen. - Recht op aanpassing van gegevens
Wanneer u merkt dat bepaalde van uw persoonsgegevens niet juist of niet volledig zijn, heeft u het recht om dit door ons te laten aanpassen. Bij een aanpassing zorgen wij er in principe ook voor dat anderen met wie uw persoonsgegevens werden gedeeld daarvan op de hoogte worden gebracht zodat ook zij over de correcte persoonsgegevens beschikken.
Bij wetenschappelijk onderzoek geldt dat, wanneer een dergelijk verzoek tot aanpassing het onderzoek onmogelijk dreigt te maken of ernstig zou belemmeren, de Belgische wetgever voorziet dat we geen gevolg moeten geven aan dit verzoek.
- Recht op vergetelheid
Wanneer u uw toestemming hebt ingetrokken, kan u van ons vragen dat we uw persoonsgegevens verwijderen. Wij zorgen er dan voor dat uw persoonsgegevens worden verwijderd zonder onredelijke vertraging. - Recht om uw toestemming in te trekken
Indien u wenst dat wij uw persoonsgegevens niet meer verwerken, hebt u het recht om uw toestemming in te trekken. Dit heeft echter wel tot gevolg dat wij bepaalde diensten niet meer kunnen aanbieden. - Recht op bezwaar
In het kader van de functionele cookies, heeft u het recht om bezwaar in te dienen tegen de manier waarop we uw persoonsgegevens verwerken. - Recht op overdraagbaarheid
Wanneer u ervoor kiest om voor een bepaalde dienst met een andere partij in zee te gaan, kan u ons vragen dat wij uw relevante persoonsgegevens aan u overdragen zodat u deze gegevens kan geven aan deze andere dienst. De relevante persoonsgegevens worden dan overgedragen in een gestructureerde, gangbare en machinaal leesbare vorm.
Deze rechten kunnen beperkt worden door specifieke regelgeving die op de verwerking van toepassing is, zoals de Wet Patiëntenrechten. Daarom zal het ziekenhuis bij elke vraag om een recht uit te oefenen eerst het wettelijk kader aftoetsen. Indien we volgens deze rechten uw gevraagd recht, bijvoorbeeld het recht op inzage, niet (zomaar) kunnen uitvoeren, zullen we u dit gemotiveerd laten weten.
Extra vragen
Heeft u nog vragen over het Privacybeleid of over de wijze waarop het ziekenhuis als verwerkingsverantwoordelijke uw persoonsgegevens verzamelt, gebruikt of verwerkt? Contacteer ons dan via dpo@azmol.be.